Jak przygotować psa do wizyty u groomera – okiem groomera

Wybierasz się z psiakiem do groomera? To Wasza pierwsza wizyta? A może już któraś z kolei i zawsze jest ona zarówno dla psa, jak i dla Ciebie dość trudnym przeżyciem? Dowiedz się, jak się przygotować do wizyty w salonie groomerskim, aby przebiegła szybko, miło i możliwie bezstresowo. Profesjonalny groomer dzieli się swoimi poradami. Zachęcamy do zastosowania niżej opisanych kroków!

 

1. Przyzwyczajaj psa do zabiegów pielęgnacyjnych w domu

Gdy w domu pojawia się mały słodki szczeniak, już od pierwszych dni warto mu pokazać, że codzienne zabiegi pielęgnacyjne mogą być prawdziwą przyjemnością. Jest to szczególnie ważne, jeśli mamy psa rasy, która będzie wymagała częstych, regularnych wizyt u groomera. Dla zwierzaka, który zna i akceptuje zabiegi pielęgnacyjne, wizyta w salonie będzie dużo mniej stresująca.

Także czas korzystania z usługi będzie dużo krótszy, jeśli do salonu przyjdzie pies, którego opiekun zapoznał go już z grzebieniem, szczotką i wanną. Taki psiak przyjmie wszystkie zabiegi jako znaną mu część życia, a nie przykrą karę.

Spokój psa podczas pielęgnacji oznacza nie tylko mniejszy stres zwierzęcia, ale również komfort pracy groomera i krótszą, a więc często tańszą wizytę.

Aby przyzwyczaić psa do zabiegów pielęgnacyjnych, potrzebne będą:

  • kocyk,
  • miękki, czysty pędzel do malowania,
  • spora ilość pysznych, małych smaczków.

Siadamy na podłodze, rozkładamy kocyk i gdy psiak na niego wejdzie – dajemy mu smaczki, rozsypując je na kocyku.

Po kilku takich powtórkach pies będzie kojarzył kocyk z przysmakami i będzie chętnie na niego wchodził.

Gdy już to opanujemy, bierzemy w jedną rękę smaczki, a w drugą miękki pędzel. Podajemy smaczki za każdym razem, gdy delikatnie dotkniemy psa pędzlem, a w kolejnym etapie – przejedziemy nim po ciele pupila.

Po kilku dniach, gdy pies akceptuje powyższe zabiegi, możemy zastąpić pędzel miękką szczotką.

I tu pojawia się kolejna kwestia, na którą należy zwrócić uwagę, a mianowicie dobór szczotek, grzebieni i kosmetyków odpowiednich do danego typu sierści.

Z naszych poprzednich filmów i artykułów na pewno wiecie, że inną szczotką będziecie czesać np. buldoga francuskiego, a inną yorkshire terriera. Poznaj nasze porady na temat doboru akcesoriów i środków pielęgnacyjnych dla psa. Zastosowanie odpowiednich narzędzi i kosmetyków zapewni bezstresową i bezbolesną pielęgnację sierści Twojego psa w domowym zaciszu.

2. Zachowaj regularność domowej pielęgnacji i wizyt w salonie

Decydując się na psa o wymagającej szacie, musimy być przygotowani na niemal codzienną domową pielęgnację oraz regularne wizyty w salonie groomerskim.

Psa szczotkujemy w zależności od rodzaju sierści czy długości fryzury. Niekiedy wskazane jest codzienne czesanie, w innych przypadkach wystarczy to robić kilka razy w tygodniu. Na przykład pielęgnacja psa długowłosego wymaga systematyczności, ponieważ bez niej sierść będzie sfilcowana i pełna kołtunów.

Niestety, zdarza się, że opiekunowie nie dbają w domu o stan szaty swojego psa. Następnie przychodzą do salonu groomerskiego i proszą o doprowadzenie takiej skołtunionej sierści do porządku. Dla groomerów dobro zwierzęcia powinno być zawsze na pierwszym miejscu. Dlatego też często nie podejmują się oni rozczesywania sierści i zadawania psu niepotrzebnego cierpienia. Nierzadko jedyne, co można zrobić, to ogolić psa.

Częstotliwość domowych kąpieli również dopasowujemy do konkretnego psa. Inaczej traktujemy krótkowłosego, a inaczej długowłosego. Whippety czy buldogi nie wymagają tak częstych kąpieli jak np. długowłose yorkshire terriery czy maltańczyki, które kąpiemy kilka razy w miesiącu.

Pielęgnacja w salonie, podobnie jak i w domu, musi być regularna. I tak np. psy długowłose, takie jak yorkshire terrier, shih tzu czy maltańczyk, w zależności od fryzury będą wymagały profesjonalnej pielęgnacji mniej więcej raz w miesiącu.

Sierść psów szorstkowłosych, takich jak jack russell terrier czy foksterier, należy trymować co około 3 miesiące. Fryzury pudli dobrze jest odświeżać raz w miesiącu.

Jeśli Twój pies nie wymaga tak częstych wizyt w celu skrócenia fryzurki, odwiedzaj groomera chociażby na drobne zabiegi pielęgnacyjne. Wszystko po to, by pupil przyzwyczajał się do miejsca, dźwięków, zapachów i pracowników salonu.

Niedopuszczalne jest zaniedbywanie regularności wizyt w salonie groomerskim i przychodzenie z psem na strzyżenie raz lub dwa razy w roku. Taki czworonóg będzie się bardzo stresował nową sytuacją, wizyta nie będzie dla niego częścią życia, a czymś na zasadzie kary.

Jeśli nasz groomer jest mocno oblegany, dobrym pomysłem jest zarezerwowanie psu kilku wizyt z wyprzedzeniem, na kilka miesięcy do przodu. Każdy groomer pracuje w nieco inny sposób, ma inne wymagania w stosunku do psa. Jeśli pies będzie regularnie odwiedzał jeden salon groomerski, będzie mu łatwiej zaakceptować panujące tam zwyczaje.

Groomerka siedzi na wannie trzymając psa rasy juck russel terrier ubranego w szelki John Doga.

 

3. Przyjdź z psem do salonu groomerskiego na wizytę zapoznawczą

Dobre salony, dla których ważny jest komfort klientów, oferują takie darmowe wizyty, mające na celu pokazać psom, że salon groomerski nie jest niczym złym.

Wizyta zapoznawcza jest krótka – trwa maksymalnie 15 minut i podczas niej dzieją się same przyjemne dla psa rzeczy – dostaje dużo pysznych smaczków, poznaje pracowników, może we własnym tempie zajrzeć w każdy kąt salonu i zapoznać się z zapachami.

Podczas pierwszej wizyty zapoznawczej nie czeszemy psa, nie obcinamy pazurków, nie czyścimy uszu. Ma ona być czystą przyjemnością pełną pysznych smakołyków i głaskania.

Warto od razu umówić się na kolejną krótką wizytę, podczas której groomer wykona kilka zabiegów takich, jak czyszczenie uszu, delikatne skrócenie pazurków itp.

I tak małymi kroczkami i podczas krótkich wizyt stopniowo zbliżymy się do wizyty kompleksowej, obejmującej kąpiel, suszenie, czesanie, strzyżenie, obcinanie pazurów, czyszczenie uszu.

Czynności podczas takiej całościowej wizyty jest naprawdę sporo, więc warto zapoznać psa z każdą z nich osobno i spokojnej atmosferze.

Gdy już odrobiliśmy zadanie domowe w postaci:

  • stopniowego przyzwyczajenia psa do pielęgnacji i dotyku,
  • regularnego czesania sierści,
  • wizyt zapoznawczych w salonie groomerskim;

i jesteśmy gotowi, by zapisać psa na kompleksową wizytę, warto pamiętać o kolejnych ważnych kwestiach.

4. Przed wizytą w salonie groomerskim zabierz psa na dłuuugi spacer

Przypilnuj, by pies załatwił swoje potrzeby fizjologiczne przed wizytą. Nerwowość na stole groomerskim często wynika z tego, że pies nie miał okazji tego zrobić przed wizytą.

Oprócz kwestii fizjologicznych spacer jest potrzebny, by wybiegać i zmęczyć pupila.

Po takim spacerze nie będzie miał energii na przeciwstawianie się zabiegom w salonie groomerskim. Współpraca ze spokojnym zwierzęciem jest dużo łatwiejsza niż z wypoczętym, pełnym energii wesołkiem.

Musicie również pamiętać, że groomerzy pracują ostrymi nożyczkami. W przypadku psa, który jest wulkanem energii, dużo łatwiej o skaleczenie czy zacięcie skóry.

Ze względu na komfort i bezpieczeństwo Twojego psa oraz groomera – pamiętaj o spacerze przed wizytą.

5. Jeśli Twój pies jest alergikiem, poinformuj o tym swojego groomera!

Dzięki tej informacji groomer dobierze łagodne, hipoalergiczne kosmetyki, które nie podrażnią delikatnej skóry. Groomerzy często mają na wyposażeniu salonu kosmetyki z bardzo prostym, naturalnym składem dla czworonożnych wrażliwców. Takie preparaty będą odpowiednie również dla szczeniąt.

Często weterynarze polecają specjalne lecznicze szampony do delikatnej, wrażliwej skóry. Jeśli masz taki szampon dla swojego psa, nie krępuj się przynieść go do salonu groomerskiego. Każdy groomer zgodzi się na wykąpanie psa w takim specjalistycznym preparacie, jeśli uchroni to psa przed świądem, zaczerwienieniem skóry czy wysypką.

Jeśli Twój pies cierpi np. na alergię pokarmową, przygotuj przysmaki, do których jego organizm jest przyzwyczajony. Groomer będzie mógł nagrodzić czworonoga za dobre zachowanie, nie narażając go na rekcję alergiczną.

 

6. Nie odwiedzaj salonu, gdy Twoja suczka ma cieczkę

Intensywny zapach suczki w trakcie cieczki może powodować pobudzenie i frustrację samców, które w tym samym czasie lub nawet wiele godzin później będą przebywać w salonie.

Podekscytowany zapachami pies będzie bardziej niespokojny i niechętny do współpracy z groomerem.

Ponadto burza hormonalna suki często zmienia jej zachowanie: może ona stać się drażliwa, bardziej pobudzona, a nawet agresywna.

Dobrze jest w tym czasie nie narażać suki na dodatkowe wyzwania i stres.

Jeśli jednak wymaga pielęgnacji, a jest w trakcie cieczki, koniecznie poinformuj groomera o tym fakcie i zapytaj o możliwość odbycia wizyty w tym czasie. Jest to wyraz szacunku do pracowników oraz właścicieli innych czworonogów i odpowiedzialności za swojego psa.

 

Pies rasy terrier jest czesany przez groomerkę w salonie.

 

7. Jeśli Twój pies nie przepada za jakimś zabiegiem, koniecznie poinformuj o tym groomera

Spora liczba psów buntuje się podczas obcinania pazurów. Jeśli przed wizytą poinformujemy groomera o tym, że pies ma problem z akceptacją tego zabiegu, ten będzie mieć szansę, by znaleźć bardziej komfortowy sposób na jego wykonanie. W wielu salonach groomerzy prócz klasycznych cążków do obcinania pazurów mają specjalne szlifierki.

Co ciekawe, często psy, które nie akceptują obcinania pazurów cążkami, podczas ich piłowania szlifierką są spokojne i cierpliwie czekają na koniec czynności.

Niektóre zwierzaki np. panicznie boją się wody i kąpiel jest dla nich ogromnym stresem. Jeśli groomer zostanie o tym poinformowany, może przygotować się do obsłużenia takiego bardziej wymagającego klienta, prosząc o pomoc drugą osobę lub np. szykując matę do wylizywania z pysznym pasztetem lub masłem orzechowym.

Ponadto profesjonalny groomer, wiedząc, że pies nie akceptuje danego zabiegu, podpowie, jak z nim pracować w domu, lub odeśle do dobrego behawiorysty.

Pamiętaj, by poinformować groomera, w jakich sytuacjach Twój pies może zareagować nerwowo lub agresywnie. Jeśli masz odpowiednio dopasowany kaganiec – przynieś go ze sobą do salonu. Dzięki tym działaniom wizyta będzie dla wszystkich bardziej komfortowa i bezpieczna.

 

 

8.Ważne informacje odnośnie do szczepień

 W regulaminach salonów groomerskich istnieje zapis: „Każdy pies powinien posiadać książeczkę zdrowia z aktualnymi świadectwami szczepień”. Zapis ten ma za zadanie dbać zarówno o dobro psów, jak i groomerów.

Wścieklizna jest bardzo niebezpieczną chorobą, która może atakować psy i ludzi. Jest śmiertelna, dlatego w naszym kraju szczepienia przeciwko wściekliźnie są obowiązkowe i należy je wykonywać raz w roku.

W salonie groomerskim w ciągu jednego dnia przebywa około 10 różnych psów. Łatwo się domyślić, że ewentualne zakaźne choroby takie, jak np. kaszel kenelowy, nosówka czy parwowiroza, bardzo łatwo mogą się rozprzestrzenić. Dzięki wymaganym szczepieniom chronimy szczenięta oraz słabsze i starsze psy przed infekcjami.

 

 

9. Przychodź z psem na wizyty i odbieraj go po zabiegach punktualnie!

Punktualność w salonie groomerskim jest niezwykle ważna. Jeden spóźnialski klient może popsuć harmonogram wizyt całego dnia. Również zbyt wczesne przyjście do salonu nie jest wskazane. W niektórych mniejszych salonach nie ma poczekalni lub jest ona bardzo mała. Klient, który przyjdzie na wizytę zbyt wcześnie, będzie rozpraszał psa, który przebywa na stole i jest w trakcie strzyżenia.

Tego typu sytuacja będzie również bardzo niekomfortowa dla Twojego psa. Czekanie w obcym miejscu, pełnym nowych zapachów, dźwięków może niepotrzebnie go zestresować.

Jeśli udało Ci się dotrzeć do salonu przed umówioną godziną, przeznacz ten czas na spacer i przypilnowanie, by pies załatwił swoje potrzeby fizjologiczne.

Punktualność jest równie cenna, gdy odbieramy swojego psa po skończonej usłudze. Umów się z groomerem na telefon. Niech poinformuje Cię o tym, że wizyta dobiega końca i za parę minut Twój psiak będzie piękny, pachnący i gotowy, by wrócić do domu lub iść na spacer.

Czekające godzinami i nierzadko szczekające psiaki są prawdziwym utrapieniem zarówno dla groomerów, jak dla i pozostałych czworonożnych klientów.

Zadbaj o komfort swojego psa, groomera i innych klientów – bądź punktualny!